Tecno-inutilitat (Volume III)

Avui parlarem d’un curiós fenomen estès globalment a tota la xarxa des de ja fa anys, caracteritzat per un sentit de nostàlgia als primers temps de la web tal com la coneixem avui en dia. Es tracta de la creació i divulgació de GIFs animats. Però anem per parts, què és un GIF?  El nom de GIF fa referència a un format de gràfics digitals creat l’any 1987 capaç de soportar imatges tant estàtiques com en moviment. Va ser un dels primers formats per a pujar documents animats a la xarxa gràcies a la facilitat de gestió i al seu poc pes en Kb. Tots podem recordar aquella estètica kitsh i macarrònica de les webs de mitjans dels 90, plenes de colors llampants i animacions GIF per tot arreu. Doncs bé, potser ha estat la nostàlgia o bé és que simplement els GIFS sempre han estat allà, però el cas és que ja fa uns anys que aquestes curtes animacions han experimentat un renaixement recolzat per una àmplia legió de fans i creadors. Veiem-ne dos exemples:

1226924113119

1202248053747

Com veieu, els GIFs poden ser considerats els avantpassats dels nous formats de video per a canals com Youtube, Vimeo o Google videos. Si en aquests últims la durada i ambició pot superar fins i tot la de una producció cinematogràfica, passa totalment el contrari amb el cas dels GIFs. Aquestes animacions són curtes i repetitives, mostrant-nos històries retallades fins a la mínima expressió o fragments dispersos d’històries-animacions molt més grans. Brevetat, fragmentació i repetició són les seves màximes doncs. Es tracta d’històries mínimes i en molts casos minimalistes. Perquè necessitem vídeos de dos o tres minuts per explicar una situació o sensació que podem entendre amb dos o tres segons? Podem dir que els GIFs són el que els haikus són als poemes de tota la vida. Es tracta en molts casos de fragments d’altres històries o escenes, moment en el qual els seus pocs segons de duració els confereixen un nou significat, separat del seu context original. Aquest fet, juntament amb la seva repetició acaben de conferir a aquest tipus d’animacions una personalitat pròpia. Si una escena fora de context ens és repetida fins l’infinit és molt possible que amb poc temps reconeguem la seva absurditat o significats nous que no haviem trobat. S’assembla a l’acció de repetir el nostre nom durant un temps prolongat per adonar-nos que aquelles síl·labes que estem pronunciant ens són totalment estranyes malgrat sentir-les cada dia.

En fi, els GIFs s’han convertit en una petita eina de comunicació que, com moltes d’altres, ha estat objecte d’una gran pèrdua de temps per aquelles persones que els creen i per aquells qui els miren. Des de Very Useless Blog volem reflexionar sobre si són petites obres d’art retro-digital o simplement imatges absurdes per a perdre el temps. Podeu treure les vostres pròpies conclusions a partir d’aquesta petita selecció que us hem preparat:

118651122578

1182324787763

1182581950128

1195450440223

1196604127745

1200435879286

1217336150816

1220700240529

1224566540825

1233629591393

1217505240740

1234723601971

1235639733433

1205232146017

1191176065494

Buscant GIFs per la web hem trobat les obres d’aquest creador anglès anomenat Cyriak, capaç de les més delirants i pertorbadores animacions digitals del moment. Aquest artista ha experimentat, a banda d’animació Flash, amb les animacions GIF, moltes de les quals té penjades a la seva web. Veiem-ne alguns exemples i un video recopilatori del seu canal a Youtube:

tony2

hair

turnip

I un de regal:

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: